Nagroda Specjalna im. Leona Wyczółkowskiego ufundowana przez Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Priscilla Romero | Kostaryka
Dotyk Midasa
lateksografia, chine-collé, płatki złota, instalacja | 2018 | 100 x 100 cm
Instalacja graficzna Dotyk Midasa odwołuje się do mitologicznej metafory, aby skłonić do refleksji nad paradoksami mechanizmów władzy funkcjonującymi w społeczeństwie. Ludzie są zdolni do osiągania wielu rzeczy, postrzegania własnych możliwości w kategoriach boskości i wykorzystywania umiejętności przekształacania otaczającego świata zarówno w lepszy, jak i gorszy. Ta moc zaburza postrzeganie rzeczywistości i w większości przypadków znanych historii przekracza naszą zdolność rozumienia konsekwencji własnych działań.
Aby osiągnąć swój cel sięgnęłam po narzędzia, które ilustrują związek pomiędzy ideą i formą za pośrednictwem procesu. Lateksografia umożliwia mi precyzyjne odbicie rzeczywistych odcisków palców, dzięki czemu widz może rozpoznać fakturę i szczegóły skóry. To rozwiązanie formalne ma także znaczenie konceptualne stając się analogią niemożności osiągnięcia, dotknięcia i posiadania absolutnej władzy, a także ogólniej ukazuje koszt tego dążenia, tj. fragmentaryzację, rozbicie i zniekształcenie dłoni i symbolicznych znaczeń, które ona w sobie zawiera.
Przez ostatnie siedem lat rozwijałam nową technikę graficzną, której istotą jest otrzymanie odbitki z powierzchni skóry przy użyciu nietoksycznych materiałów takich jak naturalny hypoalergiczny lateks, lepko-sprężysty płynny silikon oraz alginian (hydrożel). Te matryce są elastycznymi membranami, które naśladują fakturę i wygląd skóry. To wypukłodrukowe medium umożliwia drukowanie zarówno negatywnych, jak i pozytywnych hiperrealistycznych obrazów ciała na płaskiej lub trójwymiarowej powierzchni za pomocą specjalnych technik nanoszenia farby i procedur odbijania.