AKTUALNOŚCI

In Varietate Concordia | Zjednoczeni w rożnorodności | Poland Bialystok Spodki Gallery | PRISM 7

2016-06-19

In Varietate Concordia | Zjednoczeni w rożnorodności | Poland Bialystok Spodki Gallery | PRISM 7

Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury
w Białymstoku
zaprasza na otwarcie wystawy światowej grafiki

 

In Varietate Concordia | Zjednoczeni w rożnorodności

 

wernisaż w dniu 9 czerwca 2016 (czwartek) o 18:00
Galeria Spodki, WOAK, ul. Św. Rocha 14, Białystok

 

Wystawa pod Patronatem Honorowym Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki
w Krakowie.

 


 

Od artystów:

     „Dzięki zaangażowaniu Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku oraz naszego kolegi Tomasza M. Kukawskiego, PRISM dostał szansę zaprezentowania stale powiększającej się kolekcji prac współpracujących z nami artystów w wyjątkowej przestrzeni Galerii Spodki w Białymstoku. To dla nas wielka szansa pokazania grafiki z całego świata, w tym z Polski, w sercu wspaniałej polskiej tradycji graficznej.(…)
     Mamy też zaszczyt poinformować Państwa o udziale w projekcie dwóch artystów sztuki graficznej wielkiego formatu, którzy zgodzili się zaprezentować swoje prace na tej wystawie i udzielić nieocenionego wsparcia naszemu projektowi. Są to Stanley Jones z Anglii – znany na całym świecie ze swojego wkładu w rozwój i sukces Curven Press w Londynie oraz z ogromnych zasług na polu litografii – oraz Tetsuya Noda z Japonii – nieoceniona postać dla rozwoju współczesnej grafiki japońskiej, artysta, który nie tak dawno miał wystawę w British Museum i którego najnowsza seria „Diary” zdobyła międzynarodowe uznanie. Profesor Noda jest naszym przyjacielem i nieustannie wspiera Prism, między innymi przez swoje powiązania – to dzięki niemu nawiązaliśmy współpracę z niektórymi z naszych japońskich artystów oraz Galerią Goto w Toky czy London Metropolitan University. Jesteśmy podekscytowani tym, że przy okazji międzynarodowej wystawy witamy w naszym gronie uznanych artystów, którzy z pewnością pogłębią oddziaływanie całej ekspozycji, składającej się z prac grafików na początku swojej kariery oraz takich, którzy mają już na swoim koncie sukcesy. Wszyscy z nich przyczynili się do artystycznego dialogu, który prowadzimy ze światem. To dla nas duży krok naprzód, tym ważniejszy, że zbiegający się w czasie z naszą wystawą w Białymstoku. (…).”
(z tekstu Johna Reada do katalogu wystawy)

 

             Grafika współczesna to obszar o wielkiej pojemności, znany ze świetności swojej historii. Artyści PRISM, zarówno w sztuce, jak i życiu każdego z osobna są świadomi tego dziedzictwa. Jednocześnie pragną swobodnie poruszać się w szerszej, międzynarodowej przestrzeni.
Wystawa 127 prac 33 artystów z 6 krajów stanowi niebywałą okazję do bliskiego poznania
i doświadczenia energii mniej znanych, a równie ważnych kultur poprzez język obrazu, który wielu z nas może wydawać się znajomy, a nawet uniwersalny. Lecz to tylko złudzenie. Odkąd Internet stał się najbardziej wpływowym globalnie medium, wyraźnie zarysowała się potrzeba identyfikacji tego, co nasze, aby zbalansować często przytłaczający powab powierzchownie uniwersalnego internacjonalizmu. W trakcie czterech lat wystaw w różnych krajach PRISM odnalazł nie tylko publiczność rozumiejącą to podejście, ale także artystów, którzy chcą w ten właśnie sposób być prezentowani.

PRISM PRINT INTERNATIONAL wziął swoją nazwę od pryzmatu rozszczepiającego światło na siedem kolorów. Obrazuje to ideę, która uświadamia, że każda kultura jest równie cenna i powinna zajmować poczesne miejsce przy stole światowej sztuki.
Sztuki, która daje możliwość mówienia wszystkimi językami naraz w poliglotycznej wizualnej formie, którą charakteryzuje uniwersalność, przeciwstawiająca się ulotności współczesnych trendów. Dzięki artystom przeszłość może mówić do przyszłości, utrzymując przy życiu sekretne rzeczywistości naszych dawnych kultur, nawet, jeśli czujemy puls tych nowych. Na wystawie znalazły się również prace trojga polskich artystów: Tomasza M. Kukawskiego, Joanny Piech i Marcina Białasa. Stanowią one interesujący przykład zróżnicowania koncepcji, stylów i technik.

 

Artyści:

Pauline Aitken studiowała malarstwo i grafikę w Slade School of Fine Art, na londyńskim University College. Kontynuowała studia podyplomowe na kierunku grafika warsztatowa. Interesuje się współzależnością, a także wewnętrzną relacją żywych form, struktur i procesów botanicznych. www.paulineaitken.com

 

Susan Aldworth studiowała filozofię na Nottingham University, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych w Sir John Cass w Londynie. Aldworth zajmuje się w szczególności wewnętrzną naturą człowieka, eksplorując jej konstrukcję i wielość przejawów, a także porażek związanych z biologicznym wspieraniem ciała. www.susanaldworth.com

 

Trevor Banthorpe ukończył Sir John Cass School of Art London. Jego odbitki i rysunki  w charakterystycznym ujęciu ukazują efemeryczną naturę nowoczesności i rodzaje jej przedstawień. Odnosząc się do paradoksalnych przeżytków dawnych technologii, próbuje umocnić i skonkretyzować ulotne doświadczenie teraźniejszości. www.trevorbanthorpe.com

 

Marcin Białas ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, pod kierownictwem prof. Jana Szmatlocha, następnie został członkiem kadry Wydziału. W swojej twórczości skupia się na konstrukcyjnej naturze rysunku i przedstawieniach tworzonego świata, odkrywając je przez technikę intaglio i kreślarstwo. www.marcinbialas.com

 

Ian Brown studiował na Canterbury and Camberwell Colleges of Art, broniąc dyplom z grafiki warsztatowej. Konfrontuje dychotomie doświadczenia życia przepełnionego mediami, badając poprzez swoją pracę w jaki sposób systemy i reprezentacyjne procesy przekazują informacje, często zniekształcając jej odbiór.  www.volcaniceditions.com

 

Claudia De Grandi studiowała edukację na University of Piracicaba w Sao Paulo w Brazylii. Dyplom  na kierunku  MA Transnational Art Practice na Camberwell College of the Arts w Londynie. W swojej twórczości odreagowuje osobiste doświadczenia, związane z zupełnie odmiennym środowiskiem naturalnym odnalezionym w Anglii, poprzez grafikę artystyczną. www.degrandi.com

 

Dolores de Sade studiowała Sztuki Piękne na Sir John Cass School of Art, a także obroniła tytuł Master of Arts na Royal College of Art w Londynie na kierunku grafika. Poszukuje źródeł inspiracji w ilustrowanych magazynach i periodykach,  rozważając możliwości manipulacji percepcją oraz analizując znaczenie postindustrialnego krajobrazu Brytanii. www.doloresdesade.com

 

Vladimiro Elvieri -  rytownik, projektant, grafik, kurator – obronił dyplom na State Institute of Art w Nove we Włoszech. Płodny eksperymentator w metodach druku, wdrażający nowe techniki w celu wyrażenia swoich złożonych obaw, związanych  przede wszystkim z ludzkością i jej negatywnym nastawieniem do Matki Ziemi. www.elvieri-toni.com

 

Yolanda Eveleens ukończyła grafikę na Rietveld Academy of Fine Arts w Amsterdamie. Wewnętrznie zmuszona do identyfikowania się z pierwotną naturą i procesami biologicznymi, świadomie ogranicza działanie na cynkowych matrycach, tworząc empatyczne zdarzenia jako zalety procesu dopełniające syntezy dzieła. www.yolandaeveleens.nl

 

Jin Hirosawa urodził się w Yamaguchi w Japonii, obronił dyplom na Musashino Art University Tokyo kończąc Program Mistrzowski.  Zajmuje się czystą formą sztuki, wiążąc cykl narodzin i śmierci z materialnością w procesie druku, poprzez symboliczne nadrukowywanie obrazu na stopiony wosk pszczeli. www.ne.jp/asahi/hirosawa/jin/profile.html

 

Toshihiko Ikeda ukończył Tama Art University, a następnie Tokyo University of the Arts. Jego twórczość charakteryzuje łączenie zachodniego stylu miedziorytnictwa z japońską wrażliwością w stosunku do niezwykle pracochłonnych technik graficznych, w przedstawieniach głęboko odczuwanych reakcji emocjonalnych. www.shinobazu.com/artists/ikeda-toshihiko

 

Rebecca Jewell przed rozpoczęciem studiów  związanych z antropologią społeczną na Cambridge University,  a następnie ilustracją na Royel College of Art w Londynie, spędziła rok w Papui Nowej Gwinei.  Przywiązana do symbolicznej i rytualnej funkcji ptasich piór w społecznościach plemiennych, rozwinęła możliwości druku poprzez odbijanie bezpośrednio na nich. www.rebeccajewell.com

 

Stanley Jones studiował na Slade School of Fine Art w Londynie, a także w paryskiej Ecole de Beaux Arts.Po studiach przeprowadził się do Atelier Patris na Montparnasse w Paryżu, gdzie zdobył litograficzne doświadczenie. W 1958 roku pomógł założyć Curwen Studio w Londynie. W tym samym czasie otrzymał posadę w Slade School, by kształcić w zakresie litografii. Była to idealna kombinacja umożliwiająca mu pracę z artystami, studentami, a także własną twórczość. Do niedawna był Przewodniczącym Print Makers Council, które pomógł założyć w 1964 roku. Całe życie artysty poświęcone było grafice warsztatowej, a w szczególności litografii. 

 

Yuichi Kashima  posiada tytuł MFA z Tokyo University of the Arts. Realizuje jednomyślną ścieżkę wielkiej tradycji japońskiego drzeworytnictwa, opierając się przed wpływami z zewnątrz,  przy jednoczesnych próbach ukazania ulotnego wrażenia stale zmieniającej się rzeczywistości świata poprzez jego dynamiczne wyobrażenia. www.gallery-goto.com/artists/kashimaYuichi/

 

Madahiro Kawara ukończył Tokyo Zokei University, zostając niedługo później Mistrzem Druku. Chociaż współpracuje z artystami w swoim laboratorium graficznym, jego własna praca opiera się na badaniu  niejednoznaczności wynikających z opracowywania procesu, zanikającego w realnym świecie i w jego reprezentacji. www.kawalabo2010.web.fc2.com

 

Shizuko Kiyohara zyskała tytuł BFA na Joshibi University w Tokio. Głęboka wrażliwość na jej własne stany cielesne, a także przepaść pomiędzy doświadczeniem wizualnym a fizyczną rzeczywistością, stanowią główny bodziec znajdujący odzwierciedlenie w danej scenerii, tworzonej przez zwielokrotnione materiały łączone w procesie druku. www.geocities.jp/shizko_web/

 

Hideki Kondo posiada tytuł magistra z Musashino Art University in Kodaira, w zachodnim Tokio. Jego wybranym medium jest litografia, z jej właściwą subtelną ziarnistością i miękkością. Łącząc głęboką fascynację i empatię w stosunku do natury, poszukuje tajemniczych światów, ukrytych pod codzienną egzystencją form roślinnych. www.hidekikondo-works.blogspot.jp/%20

 

Tomasz M. Kukawski żyje i tworzy w Białymstoku. Studiował architekturę i urbanistykę na Wydziałe Architektury Politechniki Białostockiej, a następnie grafikę warsztatową na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.  Zaangażowany w szeroko pojęty design, od ćwierćwiecza stale kontynuuje pracę nad enigmatycznymi grafikami artystycznymi. Pokazywał je na trzystu wystawach, zdobył osiem nagród w konkursach międzynarodowych

 

Masataka Kuroyanagi ukończył Tokai University w Japonii w dziedzinie sztuki. Kuroyanagi wybrał jedną z najtrudniejszych technik graficznych - mezzotintę. Pracując w opozycji do innych środków wyrazu, przechodząc z ciemności do światła, w naturalny i intensywny sposób wyraża nastroje ocienionych stron życia. atelier-kuro@tmtv.ne.jp

 

Sophie Layton zdobyła BFA z grafiki na Uniwersytecie w Brighton. Eksperymentuje, swobodnie łącząc akwaforty na stali z monotypiami na aluminium. Nieprzewidywalność łączonych technik prowadzi ją spontanicznie ku niesamowitości. www.sophielayton.com

 

Nao Masuda ukończyła niedawno Zokei Uniwersytet w Tokio. Poprzez bardzo dokładnie sporządzoną akwafortę, eksperymentuje  z multiplikowanymi, zwięzłymi  rysunkami, wytrawiając je w metalu  jako „metonymy” czasu. Graficzne przedstawienia są więc dla niej  wizualnym odbiciem jej stanów wewnętrznych.

 

Tsutomu Morita ma BFA z malarstwa i MFA z grafiki  na Tokyo National University of Fine Arts and Music. Malarskość wizji kształtuje jego estetykę poprzez tradycyjną japońską technikę graficzną w zmiękczonych i i łagodnych kolorach, przypominając klasyczne prace utopijnego naturalizmu. www.gallery-goto.com/artists/morita/

 

Hisaharu Motoda urodził się w Kumamoto (Japonia) i ukończył MFA Tokyo National University of Fine Arts and Music. Motoda pozostaje pod głębokim wrażeniem ekologicznego stanu współczesnej Japonii. Jego prace są osobistą reakcją na to, a wyrażają się za pomocą syntezy japońskich ideałów estetycznych Wabi-Sabi oraz dystopijnej estetyki.

 

Tetsuya Noda urodził się w roku 1940 w prefekturze Kumamoto w Japonii. Studiował malarstwo i sztuki piękne w Tokio National University of Fine Arts and Music będąc studentem Tadashige Ono w technice drzeworytu.  Jego własna innowacyjna metoda druku polega na dodawaniu powielonych obrazów fotograficznych opierających  się na przejrzystości bazowych farb wodnych do  drzeworytu świadomie wywodzącego styl z metody Ukiyo-e. Przez prawie pięćdziesiąt lat tworzy niezwykły cykl dziennika graficznego „Diary Series” o jednolitej estetyce i spójnym temacie.

 

Nigel Oxley studiował malarstwo i grafiką w Camberwell School of Art, przed rozpoczęciem kariery jako Mistrz Druku/Akwaforcista  w White Ink, a następnie w  Kelpra Studios w Londynie. 24-letnia kariera wykładowcy rysunku i trawienia na London Metropolitan University. Drukowanie nakładów prac graficznych wielu znanym artystom zainspirowało Oxleya w kierunku rozwoju nowych technik, których wciąż uczy, ale i wykorzystuje w swoich pracach. www.nigeloxley.com

 

Ritsuko Ozeki jest absolwentką malarstwa i grafiki  wklęsłodrukowej w Musashino Art University w Tokio. Ozeki wystawia swoje prace na całym świecie, a jej chwytająca ulotność ukośna kreska ujęta w trawiony metal znajduje powszechne zrozumienie, mimo czerpania z japońskiej przedstawieniowości dziecięcej. www.ritsukoozeki.com

 

Park Jae Young urodziła się w Korei, ale studiowała na Akademii Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio - obecnie mieszka w Japonii. Absorbuje ją tradycyjna metoda drzeworytu japońskiego wyzwalająca emocjonalną kreatywność  dzięki systematyczności technologii oraz bogatemu, ale subtelnemu potencjałowi kolorystycznemu. www.jaeyoung.jp

 

Joanna Piech studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz na Wydziale Grafiki w Katowicach. Jej  wielkoformatowe linoryty są personalnym ucieleśnieniem odczuć w dialogu z życiem. Poważne lub humorystyczne, odzwierciedlają otaczający nas świat, a ich wykonanie jest twórczym wyzwaniem.

 

John Read uzyskał BFA z  malarstwa i rzeźby w Camberwell School of Art oraz MA z teorii w UEA Norwich. Zajmuje go projektowanie i technologia oraz ich historycznymi  uwarunkowania. Tworzy, w drodze całościowego procesu cyfrowego, wydruki  pigmentowe z motywami pomijanych śladów istnienia i upływu czasu. www.john-read.co.uk

 

Arianna Tagliabue ukończyła szkołę artystyczną Bernardino Luini w Cantu, kontynuowała naukę w European Institute of Design w Mediolanie i Rzymie, broniąc dyplom z ilustracji. Badając wątki biograficzne przyjmuje radykalną postawę wobec klasycznej grafiki wykorzystując tworzywa sztuczne i elektronarzędzia.

 

Ryoko Tanaka pochodzi z Mie w Japonii. Ukończyła Musashino Art University na kierunku grafika warsztatowa. Tanaka, w pamiętnikarskiej formie, tworzy obrazy z codziennych, przypadkowych kaprysów pogody i krajobrazu, destylując je w sugestywną syntezę pełną subtelnych odniesień. www.ameconco.jp

 

Maria Chiara Toni ukończyła State Institute of Art we włoskiej Mantovie. Symultanicznie rozwijając eksperymentalne podejście do grafiki i badając złożoność pogwałconych uwarunkowań społecznych, opisuje w swych pracach te problemy i własne dylematy w formie ostrzeżeń. www.elvieri-toni.com

 

Jian Zhou otrzymał tytuł BFA w China Academy of Art w Hang Zhou, a także MA na Camberwell College of the Arts w Londynie oraz MA z grafiki na Royal College of Art. Wykorzystuje różnorodne techniki druku, w szczególności drzeworyt, z zamiarem zaangażowania percepcji widza wykraczającej poza powierzchnię papieru. www.jianzhoustudio.wordpress.com

Galeria

Ta strona wykorzystuje pliki typu "cookies". Identyfikują one Twoją przeglądarkę i usprawniają działanie strony. W ustawieniach przeglądarki można wybrać opcję odrzucania plików "cookies". Odrzucenie może spowodować, że nie wszystkie treści będą prawidłowo wyświetlane. Zamknij