AKTUALNOŚCI

[Wystawy naszych partnerów] Francisco Goya - między rozumem a szaleństwem

2017-04-19

[Wystawy naszych partnerów] Francisco Goya - między rozumem a szaleństwem

W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy

na wersnisaż wystawy

 

Francisco Goya - między rozumem a szaleństwem

 

Wernisaż wystawy odbędzie się 20 kwietnia 2017 o godz. 18:00

w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy im. Leona Wyczółkowskiego

Galeria Sztuki Nowoczesnej ul. Mennica 8

Wyspa Młyńska

 

"Siedem lat temu rozpoczęliśmy nowy cykl wystaw prezentujących twórczość wielkich mistrzów grafiki. Dotychczas przedstawiliśmy dzieła artystów tworzących od schyłku XV do lat 70. XVII stulecia – Dürera i Rembrandta w ramach ekspozycji Rembrandt i krąg jego tradycji (2010) oraz Rewolucje graficzne. Albrecht Dürer i szkoła niemiecka XV i XVI wieku (2011). Obecnie, zmieniając kulturowy region Europy, przenosimy się na południe, do Hiszpanii, gdzie na przełomie XVIII i XIX wieku rozkwitła twórczość Francisca Goi Lucientes – nadwornego malarza królewskiego i grafika. W kręgu sztuki hiszpańskiej to właśnie Goya nadał grafice status samodzielnej dziedziny, technikach akwaforty i akwatinty tworząc autonomiczne, zaangażowane społecznie i pełne ekspresji wizje otaczającego świata. Cztery wielkie cykle graficzne Goi: Kaprysy (1797-1799), Okropności wojny (1810-1820), Tauromachia (1815-1816) i Szaleństwa – Przysłowia (1815-1823) należą do największych osiągnięć w historii grafiki europejskiej, zajmując miejsce równorzędne ze spuścizną graficzną Dürera i Rembrandta.       

 

Na wystawie prezentujemy jeden z najważniejszych cykli graficznych Los Caprichos (Kaprysy), pochodzący z pierwszego wydania w 1799 roku, a znajdujący się w kolekcji Biblioteki im. Zielińskich Towarzystwa Naukowego w Płocku. Cykl, obejmujący 80 grafik, powstał po ciężkiej chorobie artysty, która spowodowała depresję, osamotnienie, ale i wyzwoliła nowy potencjał twórczy. Kaprysy są odzwierciedleniem wnikliwej, krytycznej obserwacji społeczeństwa i osobistej oceny zjawisk. W wielowątkowym cyklu sceny realistyczne o zabarwieniu satyrycznym współistnieją z ujęciami alegorycznymi i światem fantazji. Dla zrozumienia przesłania cyklu istotna jest rycina Kaprys 43 przedstawiająca uśpionego artystę przy graficznym warsztacie, otoczonego tłumem nocnych zwierząt i ptaków – kotów, nietoperzy i sów. Autorski komentarz dopowiada: „Wyobraźnia opuszczona przez rozum płodzi potwory, połączona z rozumem jest macierzą sztuk i źródłem ich wspaniałości”.

 

Kolejny cykl – La Tauromaqia (Tauromachia) na wystawie reprezentują 22 ryciny (IV wydanie z 1905) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Tauromachia, stanowiąca wyraz hołdu dla wielkich torreadorów, w interpretacji Goi posiadała głębszy wymiar, będąc metaforą ludzkiego zmagania się z losem i przeznaczeniem.

 

Istotnym uzupełnieniem graficznego oeuvre Goi na wystawie jest 11 rycin z zespołu 18 graficznych interpretacji dzieł malarskich Diego Velázqueza (1778), pochodzących z kolekcji Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Znaczenie tego hiszpańskiego malarza, tworzącego w dobie baroku, podkreślił sam Goya słowami: „Miałem trzech mistrzów: Velázqueza, Rembrandta i naturę”. W tym kręgu odnajdziemy przede wszystkim portrety, m.in. króla Filipa IV i Małgorzaty Austriaczki, żony Filipa III króla Hiszpanii, a także wizerunek karła Filipa IV – Sebastiana de Morra oraz sceny mitologiczne i antyczne.

 

Prezentowany zespół rycin przybliża techniki druku wklęsłego, podejmowane przez Goyę – akwafortę, akwatintę, miedzioryt i suchą igłę, które artysta najczęściej łączył w obrębie jednej pracy, mistrzowsko wykorzystując ich odmienne walory."

 

 

Wydarzenia towarzyszące:

  • Wernisaż  poprzedzi otwarty happening – Malujemy „czarne obrazy” -  na który zapraszamy w przeddzień otwarcia – w środę 19 kwietnia o godz. 12.00.  Plener malarski odbędzie się na Wyspie Młyńskiej przed Galerią Sztuki Nowoczesnej. Wstęp wolny.

 

„Czarne obrazy” to słynne, mroczne malowidła, które Goya wykonał na ścianach swojego domu, zwanego Domem Głuchego, w latach 1819-1823. Seria czternastu obrazów została namalowana farbą olejną bezpośrednio na tynku. Zrealizowane przez Goyę u schyłku jego życia stanowią niepokojącą wizję upadku dawnego świata, rozpadu tradycyjnych wartości i  zniszczenia. Intrygująca tematyka, ekspresja scen oraz ciemna skala barwna sprawiają, że obrazy należą do najbardziej tajemniczych i trudnych do interpretacji dzieł sztuki.

 

  • Zapraszamy również do udziału w lekcjach muzealnych dedykowanych wystawie:

 

„ W świecie zagadek  Francisco Goyi ”

 „Pokaz graficzny - techniki metalowe  w warsztacie Francisco Goi na przykładzie matryc, narzędzi i odbitek graficznych”.

 

  • Kuratorskie oprowadzanie odbędzie się 11 maja 2017 roku, o godz. 17.00, wstęp wolny

 

Na oprowadzanie po ekspozycji zaprasza jej kurator: Barbara Chojnacka. W ramach oprowadzania zapraszamy także  na pokaz graficzny „Techniki metalowe w warsztacie Francisco Goi na przykładzie matryc, narzędzi i odbitek graficznych”, który przedstawi Kajetan Giziński.

 

Wystawa czynna do 11 czerwca 2017 roku.

 

Czytaj więcej o wystawie

 

Galeria

Ta strona wykorzystuje pliki typu "cookies". Identyfikują one Twoją przeglądarkę i usprawniają działanie strony. W ustawieniach przeglądarki można wybrać opcję odrzucania plików "cookies". Odrzucenie może spowodować, że nie wszystkie treści będą prawidłowo wyświetlane. Zamknij