AKTUALNOŚCI
2017-01-11
J.M. Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
prof. Jolanta Rudzka Habisiak
oraz prezydent Międzynarodowego Centrum Sztuki KAUS Urbino
Giuliano Santini
serdecznie zapraszają na otwarcie wystawy:
Rossano Guerra - intaglio
12 stycznia 2017 roku o godzinie 13.00
w Galerii OdNowa
TRA GEOMETRIA E MEMORIA
Pomiędzy geometrią a pamięcią
Dlaczego wystawa Rossano Guerry w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi?
Ponieważ nawet jeśli nie był nigdy w Łodzi i nie jest dobrze znany w Polsce, wpłynął pośrednio na techniki wklęsłodrukowe nauczane w polskiej Akademii.
W 2003 roku urbinacki mistrz, wykładowca technik graficznych w Akademii Sztuk Pięknych w Urbino, prowadził artystyczne poszukiwania Alicji Habisiak Matczak, zwyciężczyni rządowego stypendium we Włoszech. Polska artystka mogła nauczyć się techniki graficznej właściwej dla szkoły urbinackiej, którą to technikę, już jako wykładowca, umiejętnie połączyła z warsztatem szkoły łódzkiej. Rossano Guerra jest także bohaterem wszelkiej działalności KAUS Urbino i związanych z nią wymian wykładowców, studentów i wystaw organizowanych
w trwającej już ponad 10 lat współpracy z polską Akademią.
W pracy twórczej Rossano Guerry znajdują się odwołania do jego włoskich mistrzów: Carlo Ceci i Concetto Pozzati, ale od samego początku artysta zawsze szukał własnego języka, który z czasem się umocnił, by stać się oryginalnym znakiem rozpoznawalnym jego twórczości.
Odzwierciedlenie upływającego czasu jest kluczem do lektury działa Guerry. Czas jest obecny w pierwotnej idei jego prac. Matryce, zaczęte, a potem porzucone na strychu przez lata, czy nawet dziesięciolecia, zostają następnie opracowane i poprzez dodanie nowych trawień pokrywają się niejako warstwą czasu i pamięci. Blachy, opracowywane warstwami koloru, znaków i kształtów, tworzą notatki myśli, przekazów czy też przedstawień biegu czasu. Towarzyszą im geometryczne schematy, pomocne w powiązaniu ze sobą czasu i przestrzeni.
Artyście podoba się, że kwas trawi blachę głęboko, by uzyskać efekt materialności, który w połączeniu
z akwatintami tworzy atmosfery przytłumione i rozproszone, a zarazem pełne mocy. Nieraz zatrzymują się one
w monochromatyczności.
Znak i gest nigdy nie są utracone: oto lekcja Guerry. W jego grafikach czas jest reprezentowany albo przez cyfry wyryte bezpośrednio na matrycy, albo jako dni roku, które upływają, kopia za kopią, poprzez stary dzienny kalendarz, wklejony na odbitkę graficzną jako kolaż. W ten sposób są konstruowane zaszyfrowane wiadomości, których artysta zazdrośnie nie powierza zrozumieniu przypadkowych odbiorców, lecz zostawia półzamknięte
w swojej duszy lub dzieli się z tymi, których darzy zaufaniem.
Bardzo intensywny jest związek Guerry z poezją – liczne są wydawnictwa artystyczne, gdzie jego grafiki towarzyszą poezjom Eugenio De Signoribus, Yves Bonnefoy, Feliciano Paoli, Wisławy Szymborskiej i wielu innych.
Grafiki są często hołdem dla Urbino, jego adoptowanego miasta, prawie zawsze widzianego jako spowite we mgłę, jakby było nieosiągalnym snem. Jest nim także dla wielu studentów i wykładowców tej Akademii, którzy każdego roku mają możliwość być przez nas goszczonymi i rytować pośród książęcych murów jednego z najpiękniejszych renesansowych miast włoskich.
Giuliano Santini
Prezydent Kaus Urbino