AKTUALNOŚCI

[Zaprosili nas] Rossano Guerra - intaglio

2017-01-11

[Zaprosili nas] Rossano Guerra - intaglio

J.M. Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

 

prof. Jolanta Rudzka Habisiak

 

oraz prezydent Międzynarodowego Centrum Sztuki KAUS Urbino

 

Giuliano Santini

 

serdecznie zapraszają na otwarcie wystawy:

 

Rossano Guerra - intaglio

12 stycznia 2017 roku o godzinie 13.00

w Galerii OdNowa

 

 

 

TRA GEOMETRIA E MEMORIA

Pomiędzy geometrią a pamięcią

 

Dlaczego wystawa Rossano Guerry w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi?

 

Ponieważ nawet jeśli nie był nigdy w Łodzi i nie jest dobrze znany w Polsce, wpłynął pośrednio na techniki wklęsłodrukowe nauczane w polskiej Akademii.

 

W 2003 roku urbinacki mistrz, wykładowca technik graficznych w Akademii Sztuk Pięknych w Urbino, prowadził artystyczne poszukiwania Alicji Habisiak Matczak, zwyciężczyni rządowego stypendium we Włoszech. Polska artystka mogła nauczyć się techniki graficznej właściwej dla szkoły urbinackiej, którą to technikę, już jako wykładowca, umiejętnie połączyła z warsztatem szkoły łódzkiej. Rossano Guerra jest także bohaterem wszelkiej działalności KAUS Urbino i związanych z nią wymian wykładowców, studentów i wystaw organizowanych
w trwającej już ponad 10 lat współpracy z polską Akademią.

 

W pracy twórczej Rossano Guerry znajdują się odwołania do jego włoskich mistrzów: Carlo Ceci i Concetto Pozzati, ale od samego początku artysta zawsze szukał własnego języka, który z czasem się umocnił, by stać się oryginalnym znakiem rozpoznawalnym jego twórczości.

 

Odzwierciedlenie upływającego czasu jest kluczem do lektury działa Guerry. Czas jest obecny w pierwotnej idei jego prac. Matryce, zaczęte, a potem porzucone na strychu przez lata, czy nawet dziesięciolecia, zostają następnie opracowane i poprzez dodanie nowych trawień pokrywają się niejako warstwą czasu i pamięci. Blachy, opracowywane warstwami koloru, znaków i kształtów, tworzą notatki myśli, przekazów czy też przedstawień biegu czasu. Towarzyszą im geometryczne schematy, pomocne w powiązaniu ze sobą czasu i przestrzeni.

 

Artyście podoba się, że kwas trawi blachę głęboko, by uzyskać efekt materialności, który w połączeniu
z akwatintami tworzy atmosfery przytłumione i rozproszone, a zarazem pełne mocy. Nieraz zatrzymują się one
w monochromatyczności.

 

Znak i gest nigdy nie są utracone: oto lekcja Guerry. W jego grafikach czas jest reprezentowany albo przez cyfry wyryte bezpośrednio na matrycy, albo jako dni roku, które upływają, kopia za kopią, poprzez stary dzienny kalendarz, wklejony na odbitkę graficzną jako kolaż. W ten sposób są konstruowane zaszyfrowane wiadomości, których artysta zazdrośnie nie powierza zrozumieniu przypadkowych odbiorców, lecz zostawia półzamknięte
w swojej duszy lub dzieli się z tymi, których darzy zaufaniem.

 

Bardzo intensywny jest związek Guerry z poezją – liczne są wydawnictwa artystyczne, gdzie jego grafiki towarzyszą poezjom Eugenio De Signoribus, Yves Bonnefoy, Feliciano Paoli, Wisławy Szymborskiej i wielu innych.

 

Grafiki są często hołdem dla Urbino, jego adoptowanego miasta, prawie zawsze widzianego jako spowite we mgłę, jakby było nieosiągalnym snem. Jest nim także dla wielu studentów i wykładowców tej Akademii, którzy każdego roku mają możliwość być przez nas goszczonymi i rytować pośród książęcych murów jednego z najpiękniejszych renesansowych miast włoskich.

 

Giuliano Santini

Prezydent Kaus Urbino

 

 

 

 

 

Galeria

Ta strona wykorzystuje pliki typu "cookies". Identyfikują one Twoją przeglądarkę i usprawniają działanie strony. W ustawieniach przeglądarki można wybrać opcję odrzucania plików "cookies". Odrzucenie może spowodować, że nie wszystkie treści będą prawidłowo wyświetlane. Zamknij