AKTUALNOŚCI

Laureaci MTG 2018 | Wyróżnienie Honorowe

Laureaci MTG 2018 | Wyróżnienie Honorowe
Wyróżnienie Honorowe
 
Przemysław Liput | Polska
 
Przeszłość – Grafika nr 3
Przeszłość – Grafika nr 4 
Przeszłość – Grafika nr 5
 
kolaż, druk cyfrowy, slajd 35 mm |  2017 | 25 x 35 cm
 
Każda z grafik prezentowana jest w formie slajdu w drewnianej skrzynce.
 
Przyszłość
 
animacja poklatkowa, maszyna przedkinowa – mutoskop |  2018 | 102 x 21,6 x 40,8 cm
 
Nagrodzone prace są częścią cyklu Echa przyszłości. Moje założenia ideowe oscylują wokół problematyki czasu, widzianego nie jako liniowy zapis, lecz pętla, gdzie trudno odróżnić przyszłość od przeszłości. Interesuje mnie koncepcja światów równoległych, pętli czasowych, alternatywnych rzeczywistości, zwłaszcza w ujęciu pulp science-fiction. Punktem wyjścia dla moich poszukiwań jest  finałowa scena z filmu Planeta małp (zniszczona nowojorska Statua Wolności) oraz książka Isaaca Asimowa Nastanie Nocy z  1941 roku. Jest to opowiadanie o cyklicznym, zapętlonym życiu mieszkańców odległej planety, którzy co dwa tysiące lat, po dojściu do kresu technologicznego na skutek kataklizmu powracają do epoki kamienia. Bohaterowie powieści odnajdują pozostałości starożytnej, zaawansowanej naukowo kultury. Na podstawie archeologicznych znalezisk, odprysków dawnej rzeczywistości starają się odtworzyć obraz upadłej cywilizacji. Cykl powtarza się, historia zatacza koło, mimo starań protagonistów świat czeka nieuchronny regres. Chronologia zostaje zaburzona, przyszłość staje się przeszłością, granice zostają zamazane.
 
Centralną częścią cyklu jest film animowany zamontowany w Mutoskopie – maszynie przedkinowej. Charakterystyczną cechą tego urządzenia jest bardzo intymny sposób ekspozycji ruchomego obrazu. Wprawione w ruch fotografie oglądane były zazwyczaj przez jednego widza przez specjalnie do tego przystosowany wizjer, podobny do  okularu mikroskopu. Zasada oglądania obrazu lub projekcji wewnątrz pudła przez „dziurkę od klucza” wydała mi się bardzo interesująca. Oprócz maszyny kinowej zrealizowałem cykl grafik w technice druku cyfrowego (10 sztuk). Powstał szereg prac, zreprodukowanych w formie slajdów 35mm, zamontowanych w  pudełkach (wymiary 14x9,5x9,5 cm) ze sklejki ciętej laserem. Podobnie jak w wypadku Mutoskopu, zależało mi na prezentacji prac, wykorzystującej motyw podglądania. Grafiki ogląda się przez przymocowane do obudowy szkło powiększające. Wygląd pudełek jest wzorowany na podświetlarkach i przeglądarkach do przeźroczy. Wewnątrz obudowy zamontowałem lampkę Led.  W trakcie pracy nad kolażami korzystałem z materiałów graficznych, fragmentów rycin, starodruków, archiwalnych zdjęć i papierów.

Galeria

Ta strona wykorzystuje pliki typu "cookies". Identyfikują one Twoją przeglądarkę i usprawniają działanie strony. W ustawieniach przeglądarki można wybrać opcję odrzucania plików "cookies". Odrzucenie może spowodować, że nie wszystkie treści będą prawidłowo wyświetlane. Zamknij